onsdag 4 november 2015

PS och vinnaren är...

Vår tävling vanns av Jenny D som mejlade in följande tips:

Ett favoritknep jag har lärt mig av mamma: om man stickar ränder med olika färger i resårstickning kan man sticka det första varvet på varje ny rand med bara räta maskor, så får man perfekta ränder. Så brukar jag göra t ex när jag gör randiga resårmuddar på vantar.


Vid färgbytet överst är det ett varv med bara räta maskor – och se så prydligt det blir!


Och så här ser det ut på baksidan.

Priset är Ulla Engquists välmatade bok Sticka - detaljer som gör skillnad.

Johanne var på boksläppet och pratade lite med Ulla. 
Redan innan hon börjar sticka på ett plagg planerar hon hur avslutningen och monteringen ska göras, berättade Ulla. Alla detaljer måste harmoniera. 

Hon har ägnat många år åt att testa olika tekniker och lösa problem som kan uppstå – genom att sticka provlappar.

Ulla visar en av sina välstickade provlappar.

Sedan var både Johanne och Heléne på boksläppet av Celia B. Dackenbergs Sagornas stickbok och beundrade de stickade plaggen som var utställda i skyltfönstret på garnbutiken Litet Nystan. 

Lillans röda klänning från Kattresan är det som skymtar i bakgrunden.
Celia berättade om hur hon fick prova sig fram för att skapa plagg som var så lika dem i boken som det bara gick. Hon skulle säkert kunna skriva en minst lika spännande bok om hur det var att göra Sagornas stickbok. För Celia är en makalös skribent.


Vår kompis Erikas boksläpp var vi förstås också på, Sticka sjalar, halsdukar & lite till. Många av de fina plaggen hängde i skyltfönstret på Svensk hemslöjds butik – som de fina vantarna som Heléne hjälpt till att sticka.



Stort tack till alla som bidrog med sina bästa sticktips till vår tävling! Nördic Knitting har verkligen de bästa lyssnarna. Vi planerar ett helt avsnitt om bra och praktiska sticktips så småningom.

Johanne och Heléne


2 kommentarer:

  1. Vilket kanontips!!
    Tack.
    Agneta

    SvaraRadera
  2. Äntligen tagit mig in på er blogg efter att ha lyssnat på de flesta av era härliga och intressanta podavsnitt. Det är verkligen underhållande att lyssna på er, ni är som Bill och Bull där den ena börjar en mening och den andra avslutar ��
    Bloggen har lite att förmedla också ser jag! Nu fattar jag vad du menar med att sticka med två rundstickor istf strumpstickor. Själv föredrar jag Magic loop ��
    Jag lyssnar vidare!

    SvaraRadera