fredag 18 december 2015

Från oss till er...


Som en slags julklapp till alla snälla poddlyssnare tänkte vi att vi skulle ha en mysteriestickning här på bloggen.

Det kommer inte att vara jättekrångligt, även om det är flerfärgsstickning på små stickor. Mönstret är ganska lätt och det blir kul att sticka tillsammans!

Vi släpper första delen på julafton. Så för att alla som vill vara med ska hinna skaffa stickor och garn i tid kommer här lite förhandsinformation.

Garn: Johanne har använt Madeline Tosh merino light, små unicorn tails (minihärvor) på 48 m/härva. Finns hos Litet Nystan (www.litetnystan.se)

3 färger i rosa-rött: mellanrosa (pop rocks), mörkrosa (coquette) och röd (torchere)
2 gröna färger: mellangrön (big sur), ljusare grön (jade)
3 svartgrå färger: gråsvart (dirty panther), svart (onyx), blåsvart (ink)
2 ljusare grå färger: blågrå (rain water), ljusgrå (charchoal)

Eller använd restgarner som har en löpmeter på ca 380 m/100 gram i minst 10 olika färger. Man kan ha upp till 18 färger om man sticka med en ny bottenfärg och ny mönsterfärg på varje ny del.

Heléne har använt ett estniskt ullgarn som heter Teksrenaoch har en löpmeter på 350 m/100 g. Hon valde de klatchiga färgerna mörkgrått, ljusgrått och vitt, vilket aldrig är fel.


Stickor: Rundstickor (40 cm långa) och strumpstickor 2-2,5 mm

Masktäthet: ca 36 m x 40 varv = 10 x 10 cm i mönsterstickning

Vi hoppas att många vill vara med och mysteriesticka med oss! 

Små Madeline Tosh unicorn tails i tio olika färger. 

35 kommentarer:

  1. Jaha, då blir det till att kolla i någon av restgarnslådorna. Borde finnas något passande. Jag tror att shetlandsgarner kan bli bra. Har en hel del. Eller så får det bli sockgarnsrester.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både shetlandsgarn och sockgarnsrester blir perfekt! Kul att du vill vara med Eva-Lotta.

      Radera
    2. Ja!! Va roligt jag vill vara med!
      Har shetlandsgarn ...mycket!
      Alicia

      Radera
    3. Jajamensan. Restgarnet skall fram nu. Gleder meg ☺

      Radera
  2. Behöver träna på mönsterstickning så det här kan ju vara nåt. Hur får man den löpande infon?

    SvaraRadera
  3. Så kul att det ordnas festligt stickmysterium.Ni är så kreativa och inspirerande och gör detta för oss alla.

    SvaraRadera
  4. Spännande!
    Jag har en hel del småslattar av handspunnet garn. Det borde ju fungera :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara du mäter masktätheten ordentligt och den stämmer så funkar det nog.

      Radera
  5. Åh, kul! Hade just bespetsat mig på att börja sticka ett av dina gamla mönster Johanne, men det får vänta lite. Det här passar ju perfekt för mig som just varit i Estland och köpt garn med exakt rätt löpmeter! Ska man tolka det som att Heléne bara kommer att använda tre färger eller är det 10 nyanser av vitt-mörgrått hon har lyckats få ihop?

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Jag vill gärna vara med och har diverse restgarner. Fast jag är osäker på om de är precis rätt tjocklek. Jag ska kika på litet nystan tror jag. Sen vet jag inte om jag stickar fort nog. Hur går det till?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt händer här på bloggen. Start på julafton!

      Radera
  8. Låter jätteroligt. Länge sedan jag mysteriestickade och har haft lite abstinens. Ska dyka bland resterna....

    SvaraRadera
  9. Åh, så kul! Blir första mysteriestickningen för mig. Har en massa tunnt och mjukt garn i kachmir/mink som nog är tillräckligt mjukt för att ha på huvet. För tunnt, men det kanske funkar med dubbelt-så nu blir det teststickning!

    SvaraRadera
  10. Men vad kul och spännande! Ska leta i lådorna efter passande garn och stickor :-)

    SvaraRadera
  11. Jättekul! Jag hänger på :) Ska fundera på garner, har 2-trådigt ullgarn som jag tror kan funka.

    SvaraRadera
  12. Vilken jättebra julklapp till oss som både gillar mysterier och stickning!
    Det här blir spännande!
    Nu ska jag rota i min garnlåda.

    SvaraRadera
  13. Mycket trevligt! Jag håller nu på med Tålamodsjuls kalenderstickning, det blir perfekt att fortsätta med mysteriemössan. Ska kolla i mina garnlådor - det får kanske bli ett besök i garnaffären före jul.

    SvaraRadera
  14. Kan kampes två-trådiga fungera?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolla masktätheten - det kanske kan funka om du stickar tillräckligt fast.

      Radera
  15. Så roligt! Jag har lyssnat på er pod och gillar den väldigt mycket. Nu ska jag prova att vara med i mysteriestickningen. Det är första gången för mig.

    SvaraRadera
  16. Hej Jag har aldrig varit med i en mysteriestickning så detta blir spännande. En fråga bara, bör jag ha 10 eller 3 olika garner eller är det valfri om jag vill ha mellan 3 och 10? Vet inte om garnbutiken i min lilla stad har tillräcklig variation på garnnyanser.
    PS.jag lyssnar på er podcast och tycker att den är så himla bra ����

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan ha antingen en bottenfärg och två mönsterfärger = tre garner. Eller så byter du både botten- och mönsterfärg hela tiden = många garner. Eller har du samma bottenfärg och olika mönsterfärger. Du kan kombinera precis som du vill.

      Radera
  17. Tack för att ni är så kreativa! Hänger med.

    SvaraRadera
  18. Vad kul! Jag hittade hit via Litet Nystan.
    En fråga: Kommer alla delar i podden eller i skrift? För mig som inte kan lyssna. =)

    SvaraRadera
  19. Det låter ju jättekul,då måste jag försöka avsluta ett par projekt först...
    Har säkert passande garn i gömmorna!

    SvaraRadera
  20. Spännande, det blir premiär med mysteriestickning för mig. Garn är beställt från Litet nystan så nu är jag laddad

    SvaraRadera
  21. Åh vad roligt! Om man väljer att sticka med tre färger hur mycket behöver man då av botten- resp mönsterfärgerna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har vi vägt Helénes nystan och hon har använt 25 gram av respektive mönsterfärg och 40 gram av bottenfärgen.

      Radera
  22. Så roligt! Det här verkar vara ett perfekt projekt för min låda med smånystan från Magasin Duett.

    SvaraRadera