torsdag 24 december 2015

Mysteriemössan del 1

God Jul, allihop! Nu är det dags att lägga upp!





Johannes mössa mäter ca 53 cm i omkrets vid resåren, ca 61 cm i omkrets där den är som vidast och är ca 22 cm från nederkanten till toppen av mössan. Det blir en lite pösig modell med häng.

Helénes mössa mäter 56 cm i omkrets på utsidan, och har en invikt kant. Den är ca 70 cm i omkrets där den är som vidast och ca 22 cm från nederkanten till toppen av mössan.

Heléne som stickat i bara tre färger har använt 25 g av vardera mönsterfärg och 40 g av bottenfärgen.

Masktäthet: Johannes mössa har ca 36 m x 40 varv = 10 x 10 cm. Helénes mössa har ca 31 m x 38 varv = 10 x 10 cm.

Resårkant: Lägg upp 162 m på rundsticka 2 mm och börja sticka resår: 1 rät mörkgrå (dirty panther) 1 avig mörkrosa (coquette) i ca 2,5 cm eller önskad längd. Se till att första varvet inte vrider sig.

Tips! För att få en riktigt snygg resår kan man sticka första varvet med enbart räta maskor för att slippa få små ”prickar” i det andra varvet av aviga maskor.

För att slippa få ett "hack" i kanten kan man lägga upp en maska extra. På första varvet för man sedan över den sista maskan på högra stickan till den vänstra stickan och drar maskan som är till vänster över den maskan.


Dubbelvikt kant: Gör en öppen uppläggning genom att virka runt stickan med bomullsgarn. Använd en mindre rundsticka (1,5–2 mm). Sticka rätstickning i 8 varv. Gör ett picotvarv (som sedan blir vikvarv): Sticka ihop 2 maskor, 1 omslag. 
Byt till större sticka (2-2,5 mm) och sticka randigt 1 m bottenfärg, 1 m mönsterfärg i 10 varv.
Ta bort uppläggningsvarvet i bomullsgarn och sätt de lösa maskorna på en likadan rundsticka som den du stickar med. Lägg stickorna parallellt och sticka ihop maskorna från främre stickan med motsvarande maska på den bakre stickan.

Mönster del 1: Byt bottenfärg till ljusgrå (rainwater). Sticka ett varv. På nästa varv ökas 54 m jämnt fördelade (öka efter var 3:e maska) över varvet till 216 m.
Gör ökningarna genom att plocka upp tråden mellan två maskor och sticka den vriden som om den vore en maska. Eller gör din egen favoritökning och tipsa gärna i en kommentar!

Börja sticka mönster efter diagrammet med ljusgrå bottenfärg och rosa mönsterfärg (pop rocks).

Stickar du i samma bottenfärg hela tiden behöver du förstås inte byta.


Del 2 kommer att publiceras den 26 december.

Här kan du lyssna på när vi introducerar Mysteriemössan. Ha så kul och lycka till med din julstickning! 


41 kommentarer:

  1. Kommer det finnas så man kan lägga upp bilder på Ravelry?
    God jul till er från Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har inte gjort någon Ravelrygrupp, men du får gärna mejla en bild till nordknitATgmail.com så kan vi lägga upp bilder här på bloggen. Det vore kul!

      Radera
    2. Det här mönstret finns inte på Ravelry utan bara här på bloggen. Än så länge iallafall. Vi har ju heller ingen Ravelrygrupp (eller FB-grupp) - ännu.
      Så de sätt man kan dela bilder är antingen via taggen #nördicknitting på Instagram eller genom att skicka bilder till oss som Johanne tipsar om här ovan.

      Radera
  2. Och jag som var så taggad att jag redan under julgrötskoket slår upp datorn... Bara för att inse att man inte skulle ha stickor 2 ELLER 2.5 utan båda delarna. Ett litet "och" i den första instruktionen hade varit bra... Jag fick hjälp att plocka ihop materialet på litet nystan och hon (som jag tror äger stället) valde 2.5 åt mig eftersom jag inte stickar löst. Det tillsäga vi var två som tolkade instruktioner som "eller". Trist. Nu sitter jag här utan att kunna börja. Ja, ja det får väl bli ett senare projekt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lägg upp lite färre maskor så kan du sticka kanten med 2,5. Vilken kant tänker du göra?

      Radera
    2. Tack! Julen är räddad! Annars säger min lilla mamma att hon kanske har 2:or. Då får jag vänta till imorgon bara och det kanske jag klarar :-)

      Radera
    3. Hej! Ledsen att det blev så tokigt med instruktionerna. Ibland gör man misstag, även fast man tror att man tänkt på allt. Själv har jag stickat hela min mössa på bara 2:or, men varit noga att sticka hårdare när jag gjorde resårkanten. Jag stickar ganska löst. Lycka till!

      Radera
    4. Johanne, det innebär bara att jag har mitt roliga kvar :-) Men lite besviken var jag en liten stund.

      Radera
  3. Jag har stort huvud... 59 cm runt. Blir mössan liten då? Hur många borde jag lägga upp? Blir det krångligt med mönstret då? Smyger in en liten titt här innan jullunchen... Framåt kvällen kanske det kan bli några varv. Stickar med CaMaRose från litet nystan. De små härvorna fanns bara kvar i ett fåtal
    nyanser. Men det här blir nog oxå fint. God Jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ibland lite knepigt med storlek på mössor. Stickat är töjbart och kan ofta anpassas till rätt storlek. Jag stickar några varv, stickar i en längre rundsticka, 80 cm, så jag kan prova.

      Radera
    2. Använd stickor 2,5 till resåren/kanten så blir den lite större och sticka inte för hårt. Ofta kan man blocka mössan större när den är klar. Och det är en bra idé att försöka prova storleken innan du stickar vidare, som Eva-Lotta föreslår.

      Radera
    3. Jag kör på 2,5. Det kanske blir bra. Annars blir det en fin present👍

      Radera
  4. Hej!
    Jag har storlek 56 runt huvudet. Vad tror ni, ska jag sticka med storlek 2 eller 2,5? Har provat stickfastigheten och håller mig till samma som Johannes. God Jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om din stickfasthet är densamma som Johannes borde det bli bra att fortsätta med 2 mm. Men tycker du mössan verkar bli för liten kan du byta till 2,5 mm. Som det skrivits tidigare här bland kommentarerna är det lite knepigt med storlekar på stickade mössor. Man kan får sticka och prova och ev. sticka om så det blir bra.

      Radera
    2. Ok, tack. Då provar jag med nr 2. Det här ska bli kul!

      Radera
  5. Måste rundstickorna vara 40 cm eller kan man köra med långa? Ser på Dödergöks bild att hon har en lång rundsticka. Hur funkar det? Har man två stycken då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag stickar med magic loop-tekniken för jag har helt enkelt inte så korta stickor, det går finfint men det funkar också att stucka med två rundstickor så som Johanne brukar göra.

      Radera
    2. Tack för svar! Jag har hittat en video nu på hur Johanne stickar med två rundstickor :-)

      Radera
    3. Vill gärna se den video då Johanne stickar med två rundstickor. Hur hittar jag videon?

      Radera
    4. Här hittade Heléne ett klipp på hur det går till
      http://youtu.be/44sXe_rq5kE

      Radera
    5. Tack!
      Den var riktigt bra. Ska prova den tekniken med mössa nr 2. Jag har bestämt mig för att sticka båda modellerna. Tack för en bra podd och blogg som är så inspirerande. Det har fått mig att återuppta min stickning igen som legat "i träda" ganska länge. Tack för julklappen Mysteriestickning. Jätteroligt!

      Radera
  6. Jag vill bara passa på att tacka för det här roliga påhittet, är orimligt taggad!

    SvaraRadera
  7. Att sticka resår med 162 maskor blir för stort trots att jag nu gått ner till stickor 2. Kan ju anpassa ökningarna så första mönsterrapporten går jämnt ut men undrar om ni redan nu kan avslöja minsta gemensamma maskantal längre fram. Tack för ett jättebra initiativ, min första KAL 😀👍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan göra en resår med mindre antal maskor och sedan öka lite mer så att du får rätt antal när det är dags att sticka mönster. Det är lite svårt att minska med några maskor i rapporten, för då stämmer det inte med ihoptagningarna lite senare i mönstret. Försök att sticka lite hårdare om det går!

      Radera
    2. Tack Johanne! Är snart klar med andra ledtråden och det verkar funka fint. Ser fram emot ledtråd tre.

      Radera
  8. Det här blir spännande, tar 2,5 till resåren och kanske 2,75 eller 3 till resten, eftersom jag har ett ganska stort huvud ;)

    SvaraRadera
  9. Glömde säga tack! För er fina podcast och den här bloggen, så kul för mig att följa, eftersom jag inte bor i Sverige, men gärna "vill hänga med" vad som händer i Sverige och ni gör det på ett sätt som passar mig så bra! God Jul och Gott Nytt år, ser fram emot 2016 och nya avsnitt;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, Karin-Ida! Du har varit en av våra trognaste lyssnare, skulle jag tro, och lämnat rekordmånga kommentarer. God jul och gott nytt 2016 - med mycket stickning önskar vi dig!

      Radera
  10. Ska bli jättespännande att sätta stickorna i denna mysteriestickning! :) Stort tack för både blogg, poddande och nu KAL! :)

    SvaraRadera
  11. Tack själv! Hoppas att du blir nöjd när det blir klart.

    SvaraRadera
  12. Hej! Nu är jag färdig med första delen och väntar spänt på nästa. (Bild finns på min blogg.)

    SvaraRadera
  13. Jag är nyfiken på hur man stickar vantar med 2 rundstickor? Fanns det något att se på youtube om det? Vad heter det isf? Knåpar vidare med min mössa och tycker det är kul :) tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här hittade Heléne ett klipp på hur det går till
      http://youtu.be/44sXe_rq5kE

      Radera
  14. Jag stickar varianten med infodring. "Invikningsbiten" blev alldeles för kort så jag stickade till 5 varv. Den är ändå för kort, så jag får backa och sticka till minst ett varv till. (Stickar den biten på 2mm, den randiga utsidan på 2,5 mm. Använder sockgarn, "fingering".)
    Ser fram emot att börja med mönsterbårderna sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag stickar också varianten med infordring och har samma problem. Men jag orkade inte vara lika duktig som du, så jag stickade bara vidare. Synd! För jag missar den fina kant som det blir när man stickar ihop infordringen med utsidan.

      Radera
    2. Jag skulle testa att ta bort kanten och sticka en ny från "fel håll". Mössans kant är ju mycket synlig så det är verkligen trist om den inte blir bra.

      Radera
  15. Hei og takk for kjekk blogg OG strikkeutfordring. Jeg er norsk amatørstrikker som har så veldig lyst å lære mønsterstrikk med flere farger. Men jeg sliter med å finne garn til denne lua. Kan noen gi meg noen gode tips, så jeg får handlet inn? Kjøpte fire nøster i går som viste seg å være en størrelse for stor....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rauma Finullgarn har rätt tjocklek tror jag. Tunna ullgarner som shetlandsgarn går bra. Finns det några norska stickare som läser detta kanske de kan hjälpa till lite bättre än vad jag kan?

      Radera
    2. Takk for svar! Jeg har kjøpt alpakka fra Dale med størrelse 25 masker på 10cm. Strikket først med 3,5 - skal nå prøve med pinne 2 og se om jeg klarer å få det ned til 36...

      Radera