lördag 31 december 2016

Mysteriemössans tredje del klar!


Det är inte lätt att hinna med att sticka något under tiden innan jul och man får ta varje tillfälle i akt. Och mellan akterna är det ju paus, så då kan man passa på att sticka några varv... (höhöhö)

Under pausen i Nötknäpparen på Operan en vecka innan jul.
Som av en lycklig slump valde Johanne att sticka tredje bården i lite rött garn så att den matchade ridån.

Lite wild and crazy med en ny färg i bården!
Några stickar mysteriemössan i bara två färger medan andra byter färger i varje bård. Det är så kul att kolla hur olika alla mössorna blir.

Nu finns diagram till del 4 på Ravelry och det är dags att börja med hoptagningarna. Är det några frågor så går det bra att kommentera det här inlägget eller att skicka ett mejl via kontaktformuläret. Och hjälp gärna varandra om vi inte inte hinner svara på en gång.

Gott Nytt År!

önskar Johanne och Heléne

8 kommentarer:

  1. Hej! Jag konstaterar att min mössa blir jättestor. Resåren nedtill är perfekt dock. Hur skulle det bli om jag lade till några rapporter till innan minskningarna? Skulle mössan bli en version slouchy mysteriemössa då? Annars har jag funderingar på att göra den till en ampel eller rent av en väska... : )

    /Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite svårt att svara på. Den blir kanske väldigt stor runtomkring och inte bara på längden? Om den blir VÄLDIGT mycket större i omkrets kanske du kan minska med en hel rapport? Men då måste du repa upp och sticka om...

      Radera
    2. Hej igen! Mössan är något för stor runtom, men både resåren och första bården är perfekt. Det är vid den andra mönsterbården som jag spårade ur och började sticka lösare av någon anledning. Mitt egentliga problem är nog inte mössans storlek, när jag tänker efter. Jag vill bara inte sluta sticka mönsterbårder! Jag testar och ser vad som händer om jag stickar lite fler bårder. :)

      Pernilla

      Radera
  2. Jag tror att min mössa kommer bli lite kort (har lyckats med konststycket att sticka ännu fastare än Johanne och Helene;). Om jag räknar med att del 4-7 kommer att vara 9 varv vardera kommer jag nog att sluta med en kalott... Tänker att jag lägger till en extra mönsterbård av del 1 eller 3 så kanske den täcker öronen i alla fall:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog ganska lätt att bara lägga till en rapport på längden innan du börjar med minskningarna. Det finns ju många rapporter att välja bland.

      Radera
  3. Hej, jag blir osäker på minskningarna. Jag har delat in varvet i 6x36 m, Ska jag göra 1 el 2 minskningar/del? Alltså, hur många maskor minskar man på hela varvet 12 eller 24?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man minskar 12 maskor på ett varv. Det är en centrerad dubbel överdragshoptagning per rapport och det är sammanlagt 6 rapporter i mössan.

      Radera