tisdag 25 december 2018

Mysteriet med mysteriemössans kant

FÖRLÅT! 
Det blev fel när jag la upp del 1 av mönstret till mysteriemössan på Ravelry igår.

Några av böckerna som stått för inspirationen till mössan

Jag satt in i det sista och gjorde ändringar, bland annat skrev jag in att masktätheten på den rutiga kanten ska vara 31 m = 10 cm, inte 36 m som den övriga slätstickade mössan har.

Men jag lyckades tydligen inte ladda upp den versionen på Ravelry, utan den äldre versionen låg kvar. Eller så råkade jag radera fel. 

Det förklarar i alla fall varför det har varit svårt att hitta uppgiften om den rutiga kantens masktäthet...
Och om den har samma masktäthet som resten av mössan blir den ju alldeles för trång.

Den dubbelvikta kanten har dock en masktäthet på 36 m = 10 cm eftersom jag själv vill att kanten ska sitta ganska tajt så att mössan inte ramlar ner över ögonen. 
Men har du stort huvud eller vill ha en lösare kant ska du naturligtvis ta en större sticka så att du får en masktäthet på kanske 32 m = 10 cm. 

Jag tycker också att kanter har en tendens att töja sig, men det beror förstås vilket garn man stickar i.

God fortsättning och hoppas att mönstret är lättare att förstå nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar