söndag 25 augusti 2019

100. Avsnitt ett hundra!

Vi gjorde det! 100 avsnitt! Tusen tack till er alla som lyssnar och stöttar Nördic Knitting!

Glada!
"Satte du inte på mikrofonen?"
I det här avsnittet tittar vi kort tillbaka på hur det hela började för drygt 4 år sedan. När vi startade kunde vi ingenting om att podda. Och vi är väl fortfarande bättre på att sticka "än det tekniska". Men vi hoppas verkligen att ni också tycker vi har utvecklats på det området. Mycket learning by doing. Vi har gjort allt man inte ska - ibland flera gånger. Till och med spelat in ett helt avsnitt utan att trycka på "rec". Jodåsåatt. Men det smartaste vi gjort var att direkt bestämma att båda två skulle lära sig inspelning och redigering så vi kunde dela på det ansvaret. Så skönt att vara två kring det! Roligt!

Great minds think alike
Det som fick oss att börja podda var när vi insåg att vi tänkte ganska lika kring vårt stickintresse. Att historia och traditioner  var en stor bit i vårt stickande. Att båda genom åren sneglat på samma sorts saker på museer och hembygdsgårdar. Ja, vi hade alltid så mycket att prat om när vi träffades! Till sist insåg vi att det vore roligare att dela med sig, och bjuda in fler, till allt det härliga vi pratade om. En podcast var dessutom spännande och nytt. Underrubrikerna "långsam & krånglig stickning" och "snabbstickat? nej, tack!" kommer från vår delade förtjusning i tätt stickat från mitten av 1800-talet och Alice Starmores legendariska masktäthet. Vi siktar ofta på att förmedla information och kunskap kring det tema vi valt i avsnitten.

Lite statistik
Av 99 avsnitt har 41 varit intervjuer - nästan hälften ju! - och 22 handlat om böcker. I snitt har vi publicerat 22 avsnitt per år. Det mest lästa inlägget här på bloggen har hittills varit det från avsnitt 65, om Erika Nordvall Falck. Svårt att säga vilket avsnitt som lyssnats på mest eftersom alla avsnitt ligger kvar och tickar på, antalet nedladdningar ackumuleras. Men sammanlagt antal unika nedladdningar, för alla 99 avsnitt, är över 750 000. Helt fantastiskt!

"Vad stickar du på just nu?"
Johanne stickar fortfarande på sin semesterstickning Mermaid Lair Beaded Shawl och ett par mössor.

Sjalstickning med glitter i garnet!


Mössa med Marie Wallin-tänk i färgvalen

Mössa till Slöjda bokstavligt, Hemslöjden i Skåne
Heléne har ägnat sig mycket åt estniska fingervantar under våren och sommaren. Det går långsamt och är lite krångligt emellanåt. Om man följer Heléne på Instagram har man sett de här redan tjugo gånger Zzzzz
Kihnu Roosi Gloves - mönster från textilresa med Nancy Bush
Aire's Gloves - design Nancy Bush för tidningen Piecework
Både Johanne och Heléne har stickat på något hemligt som vi avslöjar vad det är i avsnittet. Mönstret till mössan är skapat för de som reser med oss och Red Fox Travel i första hand, men det kommer att släppas för alla som vill senare i år. Här kommer den första inofficiella bilden:
Fårbårder i de shetländska fårens färger

Vi behöver råd!
I avsnittet försöker vi också blicka lite framåt och spana på sticksfären. Vi ser hur det mesta förskjuts från globalt till lokalt, en trend som inte mattats av. Från att hojta "till alla" på sociala medier spanar vi på att de intressebaserade grupperna är mycket aktiva och har många medlemmar.
Vi konstaterar också att vi inte hinner vara med överallt, även om vi skulle vilja det. Så vi vill fråga dig som lyssnar var du skulle trivas bäst med när det gäller Nördic Knitting. Ska trycka på startknappen till Facebook-gruppen Nördic Knitters? Eller räcker det med den FB-sida vi har idag? Ska vi lägga än mer krut här på bloggen? Eller satsa på mer aktivitet på Ravelry? Vill du hellre följa ett Nördic-konto på Instagram? Vi blir superglada för respons på dessa funderingar! Använd kontaktformuläret här på sidan eller kommentera inlägget. Tusen tack för att du tar dig tid att svara!

Tips!
Inför inspelningen av detta jubileumsavsnitt kom vi överens om att fundera ut några bra tips som skulle kunna vara av intresse för stickande.

Podcast Knitterviews
Mason Dixon Knitting
Ring min agent!
Baby
Slaget om Troja
Nora eller Brinn Oslo brinn

Min poddbästis
Sist i avsnittet lovar vi en sådan där "fylla i presentation" som fanns när vi var barn, små böcker som hette "Mina klasskamrater" eller "Mina vänner". Det mesta vet ni redan om oss, men det kanske finns något som ni inte redan hört även om ni lyssnat på alla avsnitt. Här kommer våra favoriter.

Johannes Favoriter
Stickteknik: Flerfärgsmönster.
Stickor: Addi Turbo. Stickar sällan på stickor större än 2 mm.
Garn: Visjö från Östergötlands ullspinneri.
Designer: Alice Starmore.
Färg: Grön.
Inte oväntad egenskap: Älskar ull.
Det bästa med stickning: Att jag kan sitta still och koppla äv och ändå känna att jag får något gjort så att jag sedan kan somna med gott samvete.
Vanligt missförstånd när det gäller stickning: Att det är något man sysslar med ensam på sin kammare. När man i själva verket får massor av nya vänner och kan sticka tillsammans på kurser, stämmor, resor och textilfester.
Mitt favoritavsnitt: Nr 8 om Aranstickning. När Heléne överraskade mig med Heinz Edgar Kiewe.
På min bucket list: Tröjorna Marina och Abalone av Alice Starmore. Att göra ett eget tröjmönster i flera storlekar.

Helénes Favoriter
Stickteknik: Flerfärgsmönster.
Stickor: Addi. Favoritstorlek är 2.5 mm men har börjat uppskatta 3.0 och 3.25 mm lite försiktigt.
Garn: Spindrift för färgerna och plötulopi för stickupplevelsen.
Designer: Flera!
Färg: Fårens egna färger dvs 50 shades of grey.
Inte oväntad egenskap: Mycket intresserad av språk och uttryck i stickbeskrivningar.
Det bästa med stickningen: Att genom traditioner och mönster kunna känna samhörighet med människor från förr.
Vanligt missförstånd när det gäller stickning: Att tro man lärt sig något bara för man stickat i 50 år.
Mitt favoritavsnitt: Nr 12 Den stora hanverksmarknaden i Riga. För att vi faktiskt åkte dit och gick runt med en mikrofon.
På min bucket list: Fingervantarna från Runö. Att få sticka på Fair Isle.

Det gäller bara att ta sig dit. Och inte glömma ta med stickningen!
Tack än en gång för att ni lyssnar! Utan er skulle det inte ha blivit så här många avsnitt. Nu funderar vi istället på vad de kommande 100 ska handla om. Tusen tack! Ni är bäst!

Stor kram från Heléne och Johanne


20 kommentarer:

  1. Underbart! Men ett litet aaargh. En särskrivning! På det sämsta stället, i Helénes kärlek till språk. :D

    SvaraRadera
  2. Takk for 100 episoder. Jeg trur jeg har hørt alle, og mange episoder har jeg hørt flere ganger. (For eksempel der dere intervjua KRUS-damene om norsk og svensk strikketradisjon). Dere er både inspirerer og deler kunnskap. Jeg gleder meg til de neste 100 episodene.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, Merete! Visst är KRUS-damerna helt fantastiska!

      Radera
  3. Grattis till er! Kommer att följa er i många, många avsnitt i framtiden.

    SvaraRadera
  4. 100 avsnitt! Helt utrolig, og jeg har hørt dem alle. Lar meg stadig imponere hvor godt dere forbereder dere og setter dere inn i temaet dere tar opp, for ikke å snakke om formidlingsevnen. Uansett tema klarer dere å formidle det med varme og humor på en måte som gjør det spennende og interessant å lytte til. Takk!
    Ang sosiale medier, for min del holder det lenge med den facebook gruppen dere har, og bloggen her. Jeg har skrudd av instagramkontoen min fordi jeg syntes det tok for mye strikketid å følge med på alle der.
    Gleder meg til å følge dere videre, og drømmen er selvfølgelig å kunne bli med på en av strikkereisene deres!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Bodil! Vi har idéer och uppslag till många fler avsnitt!

      Radera
  5. 100 avsnitt som jag lyssnat till (vissa avsnitt flera gånger) med stickorna i händerna - så stort tack. Och hejja er! Eftersom jag varken har fb eller insta så önskar jag mig mer blogg och podd, framförallt podd. För det är så härligt att kura skymning i soffan, sticka och få lyssna på något riktigt bra som är lärorikt, intressant, trivsamt och roligt! Allt gott hälsar Judith

    SvaraRadera
  6. Grattis! Tack för all spännande stickkunskap ni förmedlat, speciellt om historia! Ser fram emot att få lära mig mer.

    SvaraRadera
  7. Grattis till 100! Tack för allt arbete ni lagt ner!

    SvaraRadera
  8. Hej på er! 100 tack och så 100 till i förskott för kommande avsnitt. För mig hänger podden och bloggen tätt samman och jag använder ofta bloggen för att söka fram saker från tidigare avsnitt. Just att den är sökbar är superbra tycker jag. På Instagram följer jag er båda. Ibland postar ni båda om samma sak om podden. Det gör ju verkligen ingenting, men om ni vill göra ett Nördic Knitting-konto så kanske ni kan dela på det jobbet också? Hursom är bra tycker jag. Facebook använder jag inte, så där har jag ingen åsikt. Mer än att det vore tråkigt för mig om info bara kommer den vägen. Ravelry handlar oftast om att sticka tillsammans, om jag har fattat rätt. Det är det väldigt många andra som gör. Och väldigt intensivt oxå. Kräver nog en massa jobb om det ska bli bra. Jag tycker nog era dyrbara timmar kommer till störst glädje för oss lyssnare om ni använder dem till att snoka upp ännu mera spännande saker att berätta för oss sådär trevligt som ni gör. Och inte behöver ni skämmas om ni får lust att ta betalt heller! Ser fram emot nästa 100!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för superbra feedback!Kul att du använder bloggen. PS Det är alltid trevligt att ha dig som resesällskap.

      Radera
  9. Hejsan och grattis till 100 avsnitt, vilken bedrift. Jag tycker ni är så bra ni pratar lugnt och talar mycket om historia. Jag gillar det ni gör nu, för då kan man sitta och sticka och lyssna på ett toppen avsnitt. Forsätt som ni gör nu. å Grattis igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det känns skönt att få höra att det upplägg vi har nu funkar bra. Man vet ju aldrig. Tack för att du lyssnar <3

      Radera
  10. Podden är alltid bra, jag gillar bokavsnitten allra mest! Vill ni lägga ännu mer energi på något utöver poddavsnitten så tycker jag ni ska satsa på bloggen. Facebook är jag inte på, Ravelry använder jag mest för att söka efter mönster och Instagram är i och för sig kul men inte så beständigt.

    SvaraRadera
  11. Gillar eran podd och lärt mig massor längs vägen. Har ingen äldre släkting som kan förmedla historia och kunskap om detta ädla hantverk så glad att ni gillar att prata om det! Uppskattar bloggen och podden mest. Försöker undvika FB och IG så för min del kikar jag fortsättningsvis in här. Allt gott till er!

    SvaraRadera
  12. Harriet Mårtensson2 september 2019 kl. 16:06

    Hej! GRATTIS till och TACK för den bästa stickpodden! Jag tycker som flera här ovan, Podd och blogg, använder mig av båda. Jag skulle skrivet om några böcker till er efter Hebrid-avsnittet men glömde bort så det kommer här; Ni kanske redan känner till men annars så rekommenderar jag 3 böcker av Peter May, Lewis-trilogin som består av Svarthuset, Lewismannen och Lewispjäserna. Om ni inte läst så måste det vara fantastiskt att göra det och känna igen platserna han pratar om. Är deckare men handlar mer om människorna och förr i tiden på Yttre Hebriderna. Han har även skrivet en enskild bok, Coffin Road som oxå utspelar sig på Y. Hebriderna. Jag har lyssnat på alla delarna via biblioteksappen BIBLIO som är gratis via lånekortet + pinkod på "sitt" bibliotek. Än ett STORT TACK för en mycket bra, trevlig och lärorik podd. Kram Harriet

    SvaraRadera