söndag 25 mars 2018

74. Stickdrottningen Britt-Marie Christoffersson!

Så här ser en äkta stickdrottning ut.
Britt-Marie Christoffersson är vår främsta och mest idoga utvecklare och utforskare av handstickning! I februari kunde vi äntligen träffa henne när hon medverkade på Sy- och Hantverksfestivalen i Stockholm tillsammans med Hemslöjdens förlag.

Så många provlappar hon har hunnit sticka i sitt liv...

Det blev en lång och innehållsrik intervju där Britt-Marie berättar om hur allt började och hur det kom sig att det blev tre böcker i hennes projekt om stickning;


Vinn boken! Vi har fått ett exemplar av Britt-Maries nya bok att tävla ut. För att vara med att tävla ska du svara på en fråga – svaret finns i poddavsnittet. Här är länk till tävlingen som pågår fram till 7 april.

Tekniker, färger, former – Britt-Marie har provat allt.

Missa inte att följa med Johanne till Irland 21-26 maj! Det finns bara ett par platser kvar. Om någon vill dela rum så finns en stickare som gärna delar.

Varje provlapp föder en ny idé.
Den 24-27 juli är det Stickstämma 2018 på Biskops-Arnö Folkhögskola. Det finns platser kvar på Johannes kurser Blinga din stickning (pärlor i stickat) och Rita mönster till vante och mössa. Och på Helénes kurs Sticka mönster och våga klippa finns platser kvar.

Bilderna är från Britt-Maries utställning
 på Syfestivalen i februari.

Vi har också utsett två vinnare av var sin härva av garnet Stäket II; Anita som vill sticka sjalen Close to you och Madelaine som vill uppmuntra sin mamma som är konvalescent och inte kan gå på Syfestival. Grattis till er!

På måndag den 26 mars fyller vi 3 år - det skulle den ju inte gjort om inte alla ni som lyssnar fanns. Tusen tack för att ni gör det! Och tack för alla vänliga och uppmuntrande kommentarer och hälsningar! Tack för att ni köper våra mönster som vi säljer för att hålla igång och utveckla podden!
Stort tack och stor kram från Heléne och Johanne!

Lyssna på intervjun med Britt-Marie Christoffersson här eller i din smartphone.







2 kommentarer:

  1. Detta var verkligen ett trevligt avsnitt. Och jag kan malligt berätta att Britt-Marie har övernattat hemma hos mig en hel helg då hon hade en kurs för min lokala hemslöjdsförening. Och som tack fick jag den samlingen med mönster i A3-format som hon pratar om i intervjuen. Jag använde den faktiskt som inspirasjon i ett av mina sista design. Hennes samling med mönster anser jag som en av mina dyrbaraste skatter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow! Att du har den mönstersamlingen. Verkligen en skatt. Nu blev jag lite avundsjuk. Men så kul att Britt-Marie bodde hemma hos dig. Och tack för att du gillade avsnittet.

      Radera