fredag 11 juni 2021

133. Pärleporten

 Hej! Vi heter Heléne Wallin och Johanne Ländin och vi är beroende av pärlor...

Och när vi hörde Stickkontakts förra avsnitt så tog vi ett återfall blev vi inspirerade att öppna Pandoras ask. Och ut vällde pärlorna.

Ett axplock ur Johannes muddsamling.

 Kanske var det tack vare pärlstickningen vi lärde känna varandra? Så glöm det där med Alice Starmore.

 

Spottloska (!) heter visst mönstret

Johanne såg ett par fina muddar på Helénes blogg och tog kontakt för att fråga om mönstret. Heléne var då redan en erfaren muddstickare som stadigt höll kurser i pärlstickning.

Johannes bröllopssjal

Men Johanne gick kanske ner sig i pärlträsket ännu mer. Snart stickade hon ingenting utan pärlor. Och från att ha börjat med så kallade rocaillepärlor gick hon snabbt över till tyngre grejor japanska finpärlor. Sök på Japanese seed beads på egen risk.

Helene stickade ibland uddar på muddarna med blandade pärlslattar. En virkad uppläggning kan öppnas och användas att sticka ihop mudden.  

 

 Halvfärdig uddig mudd

Och när Heléne gjorde ett fint sjalmönster som heter Grace med pärlor på så stickade Johanne det – med extra många pärlor...

Grace med pärlor på picotkanten.

Som vanligt är vi rörande eniga om vissa saker. Som vilket sätt vi gillar bäst när det gäller att trä pärlor på garnet innan man börjar sticka.

Vårt favoritsätt att trä pärlor (helst japanska) på garn.


Pärlnålar är extra långa och extra tunna

Men man kan också använda en tunn virknål för att trä pärlor på garnet medan man stickar. En sådan fyndar man bäst på loppis.

På Stockholms stadsmission i Gamla stan.
 
Så här virkar du fast pärlor i stickningen.
Så här trär du upp pärlor på garnet med delbar pärlnål.
Om du har en synål (eller lång tunn specialnål) gör du en garnögla och lägger garnet i den.
 
 Boktips från Johannes bokhylla!





Vi spekulerar i om det nu kommer en ny pärlvåg rullande. Den har i sådana fall startats av Lærke Bagger, denna coola danska som sätter stora pärlor över hela tröjor. Men frågan är om första sådana tröjan gjordes av Karen Krogsgaard redan 2018. Hon har ett sådant mönster på Ravelry. Och Lærke kommer ut med en helt ny bok med sådana mönster i augusti.

Så hur känns det? Vill vi sticka med pärlor igen? Och vad vill vi sticka? Muddar, sjalar, tröjor? Allt? 

Törs du ens öppna pärleporten? Lyssna på avsnittet medan du funderar på det! 

Hej och kram från Johanne och Heléne


9 kommentarer:

  1. Tak for endnu et inspirerende og underholdende afsnit.
    Perlestrikkede håndledsvarmere er også en del af den grønlandske nationaldragt. Prøv at søge på Tajarutit og på Paffequtit. Der er udgivet fine bøger på flere sprog om emnet☺️

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte också direkt på Grönland när ni pratade om Danmark och pärlstickning! De är inspirerande, kanske kan hjälpa oss in i det glada 20-talets nya pärlperiod? http://vantarinorden.com/2019/02/23/59-4-2-2-2-2-2-3/?cat=0

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var dumt att vi glömde bort Grönland. Där har de verkligen stickat med pärlor! Vi får ta upp det i ett kommande avsnitt. Tack för länken. Och visst vore det kul med en ny pärlperiod!

      Radera
  3. Hej på er!
    Gillar verkligen er podcast.
    Jag måste bara få bidra till frågan om man ska börja ett nystan utifrån eller inifrån. Personligen gör jag båda varianterna. Det beror på!
    Det är ju så skönt när nystanet ligger still och inte far runt när man drar fram mer garn.
    Ett poäng till börja garnet inifrån.
    Det är ju så skönt att inte behöva tjorva ut ett nystan som imploderat och är ett koliox av garn.
    Ett poäng till börja garnet utifrån

    Jag har kommit fram till att riktigt tunt garn är så besvärligt att tjorva ut att det börjar jag utifrån och garn som är grövre tar jag tråden inifrån. Så slipper jag jaga nystan 😊

    Agneta Markström

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man tycker ju att man borde ha blivit skickligare med åren, så mycket som man har övat på att börja på ett nytt nystan. Men ditt system verkar ju bra uttänkt, vi får testa det!

      Radera
  4. Jätteroligt avsnitt! Undrar om det finns AP, anonyma pärloholister :-D
    Den ena Marthe från roliga norska podden Marthe og Marthe gjorde en tröja med massor av stora pärlor 2017.
    Ganska obekväm om jag minns rätt när pärlorna försöker sig på akupressur över hela ryggen... här är den på ravvan: https://www.ravelry.com/projects/MartheW/classic-sweater---klassisk-genser-3

    SvaraRadera
  5. Hej Vilken revivel Jag stickade massor av muddar och en om jag faktiskt är stolt över är mina lila med guldpärlor. Se bloggen http://stickameraosstickning.blogspot.com/. Jag tror att det var över 1000 stycken pärlor per mudd. Fick ett återfall nu här i höstas och stickade muddar som jag skickade både till folk i Canada och Halland. Både stickat med mora redgarn och tunt alpaca men vad det sliter. Redgarnet går utmärket men det andra har upplever jag blivit ett tjockare garn för det går av. kanske ska man bara trä några 100 i taget ta av garnet och sedan fortsätta.
    jag kan nämna att genom att jag använder excel mycket ritar jag fortfarande mina mönster där och med hjälp av funktioner kan jag räkna ut hur många pärlor jag ska trä på. Mina tunna 1 mm och 1,mm stickor är jag mycket rädda om och det har blivit många muddar sedan jag började sticka.

    Tack för ett inspirerande avsnitt / Eva i Värmland

    SvaraRadera
  6. Kul att ni uppmärksammade Karens tröja som jag stickade i lila. Jag lyssnade på avsnittet imorse. Blev lite sugen på att plocka fram pärlorna igen.

    SvaraRadera
  7. Kul att ni uppmärksammade Karens tröja som jag stickade i lila. Hon har en bra metod med pärlorna. Blev sugen på att plocka fram pärlor igen, när jag lyssnade på avsnittet imorse.

    SvaraRadera