tisdag 26 januari 2021

125. Städa stashen

Med anledning av vår systerpodd Mamma stickars upprop #slaktastashen tar vi ett dyk ned i våra garnhögar och helt oförklarliga samlingar av stickprylar. 

Vi konstaterar att vi båda två är en livsfarlig kombination av glömska och ekorrmentalitet. Det är stickor och måttband all over the place! Och för mycket garn förstås.


"Dom här kan vara bra att ha..."



Och när blir mycket garn för mycket? Hur kunde det bli så här? I det här avsnittet söker vi tillsammans efter svaren. 

Vi peppar varandra att våga "göra slut" med både garner och projekt för att med lättare steg vandra vidare i sticklivet (läs: med bestämda steg gå mot närmaste garnaffär).

Hur kommer det sig att vi stannar upp och inte gör klart en del projekt, eller inte ens vågar sticka med våra finaste garner? Vi spekulerar, filosoferar och försöker förstå. Och tar tacksamt emot tips om en bra terapeut...


"Just den här grå nyansen har jag inte..."

Marie Kondo har ju lärt oss hur vi ska rensa i röran, bekämpa högarna och uppnå ett enklare och roligare liv. Klart att även stickningen ska få sparka glädje! 

Därför gör vi nu ett försök att applicera Kondos metod att angripa ett problemområde i taget på sticklivet och har satt ihop en LISTA. (Men är du mer av en bingobricke-typ är det bara att göra om listan till en bingobricka.)

Så här tror vi att det skulle kunna gå till om man börjar med det enklaste och sedan levlar upp städandet (obs, listan kommer inte med någon glädjegaranti, men i bästa fall blir det plats för nytt garn).

  1. Markörer och måttband. Leta fram allt smått som flyter omkring i projektväskor, askar, fack och påsar. Lägg allt som hör ihop tillsammans. Släng trasigt.
  2. Stickor. Leta fram, identifiera, märk upp, para ihop. Hitta en förvaring så att du vet vad du har för olika stickor.
  3. Projektväskor. Sortera ut de du inte vill använda. Tips! Ivar väljer samma färg på projektväskan som stickningen. Johanne kör med genomskinliga så att det syns vad de innehåller.
  4. UFOs. Ta fram stillastående stickningar och gör processen kort. Sortera in de stickor som kommer loss. Repa upp, nysta om eller fäst trådar och sticka tummar. Känn dig fri!
  5. Bokhyllan. Vilka stickböcker och tidningar är det dags att skiljas från? Rensa även bland dina digitala beskrivningar och listor. Ravelrys önskelista kan fyllas på eller rensas ut - du väljer vad som känns bäst.
  6. GARNERNA. Uppvärmda och glada är vi nu klara att tackla den svåraste kategorin. Gör en ordentlig inventering, fram med allt, fatta beslut och våga göra slut. Eller bli nykär i något bortglömt fint.

#slaktastashen. De garner (och böcker, stickor eller annat stickrelaterat) du vill sälja, byta eller skänka vidare till andra stickare kan du annonsera ut på Instagram under #slaktastashen som pågår 25 jan - 15 feb 2021.

Om du känner att det kan vara läge att starta det nya året med en storstädning i allt det som hör stickningen till kan du lyssna lite extra på avsnittet här nedan.


 

10 kommentarer:

  1. Jag ÄLSKADE den här avsnitt. Jag lysnade pa kvällen och jag skrattade mer än hela dagen.
    Jag vill gärna ocksa slakta stashen, men jag har ingen Instagram account. Kann vi öppna en träd till det pa Ravelry?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lara, så roligt att du gillade avsnittet! Jag tror tyvärr inte att vi kommer hinna med att moderera en stash-slakt på Ravelry. Vi har fullt upp med att spela in avsnitt och göra tidning (Johanne). Kanske nån gång framledes? Man ska aldrig säga aldrig :-D
      Vet att man kan lägga ut garner till försäljning via sitt konto på Ravelry, du kanske kan kolla upp hur det funkar? Hej o kram!

      Radera
  2. Jättetrevligt och inspirerande avsnitt, här ska rensas! Vore roligt med en uppföljning för att höra hur det gick för er framöver :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uppföljning kommer! Bara vi rensat klart i röran. Hej!

      Radera
  3. Jag vill veta vem "lenki bagger"??????? är. Johanne sa nåt om restgarnsstickning. Eller var det anki bagger. Eller nåt helt annat. Säg mig vem?
    Jag älskar min stash och vill behålla allt, men är nog tvungen att inse att det blivit en mani. Tack för podden, ni är bäst🧶🧶🧶🧶🧶🧶🧶♥️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Det är Laerke Bagger, en dansk ung designer som bland annat gjort en restgarnströja som heter Alone Together Sweater. Beskrivning finns i Laerkes händelser (de runda cirklarna överst på hennes konto) på Instagram @laerkebagger

      Tack för att du lyssnar! Hej o kram!

      Radera
  4. Hej! Lyssnade och skrattade gott både MED och ÅT er. 😂 Jag behöver oxå rensa men har svårt, inte bara med stickrelaterade ting. Så tänker jag ibland att varför ska vi ha dåligt samvete? Konstnären har inte bara en tub med färg, snickaren inte bara en ask spik etc. Sen är det ju klart bra att kunna göra av med garner som ”tynger”, alltså dom känns inget kul längre, felköp kanske men jag gillar att ha mycket att välja på som nu när Bernie-vanarna dök upp så var det bara att hämta lite olika bruna nyanser..,Sonen som önskade sig ett par och han skrev förvånat när jag skickade bild att jag var på gång bara nån timme efter hans önskan; - Du hade garn HEMMA!?! Med en gnutta ironi...😉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är härligt att kunna välja bland sina garner och sätta igång direkt. Finns ingen bättre känsla! (Om man har koll på vad man har.)
      "Hade du garn hemma?" - du måste ha skrattat hela vägen till garnrummet. :-D

      Radera
  5. Hej! Har lyssnat och reflekterat lite under ert senaste avsnitt (bra som vanligt).
    Jag håller på att rensa hemma, inte bara garn utan böcker och foton mm. Föresatsen är att slänga/ge bort så mycket som möjligt. Men precis som Helene, blev det kvar många böcker och foton , och en del bortrensat hoppade tillbaks i bokhylla och lådor.
    Men efter att ha storgråtit då jag tittat på en mängd foton på min mamma och kände i hela kroppen hur mycket jag längtade efter henne (hon dog 88 år gammal för 7 år sedan ..... ) insåg jag att det viktigaste kanske inte är att rensa utan helt enkelt gå igenom sina ägodelar då och då och känna och tänka på livet som pågått och förhoppningsvis pågår ett tag till .
    Annika

    SvaraRadera