Ja, vi känner att vi måste prata om Marie. Eller hennes mönster, rättare sagt.
Marie är förstås Marie Wallin, denna gudabenådade stickdesigner som har ett magiskt öga för färger. Men hur är det egentligen med hennes beskrivningar?
Modellen Georgia är med i alla böcker |
Det har vi grunnat ganska mycket på. För de är inte helt lätta att förstå sig på.
En steek som bara är fem maskor? Fungerar det verkligen?
Och att sticka mönster från avigsidan – alltså HUR jobbigt?
Johanne har också känt sig tveksam till hur Marie kombinerar färgerna utan att verka skänka en tanke åt kontraster. Så Heléne roade sig med att göra en sammanställning av de vanligaste färgerna som Marie använder i sin design och göra om bilden till svartvitt.
Då blir det tydligt att det är ett fall av 50 nyanser av grått.
Men visst blir det vackert och det är också det som ger Maries design sin särprägel. I traditionell Fair Isle-stickning från Shetland gör man på ett helt annat sätt.
Många som har stickat Maries mönster har valt att göra om och "göra rätt" och till slut brukar det bli bra och fint. Så ge inte upp. Lyssna gärna på avsnittet medan du kämpar på.
Efter att ha lyssnat på ert avsnitt om Marie Wallin så har jag en känsla av...nåt som inte känns bra. Hade ni pratat om Marie Wallin som ni gjorde om hon varit en svensk designer som kanske själv lyssnat på eran podd?
SvaraRaderaDet är klart att åsikterna är fria men med så många lyssnare följer ett visst ansvar. För mig ska stick-communityn vara inbjudande och varm, detta avsnitt var tyvärr inte det i mina öron. Synd. /Monica
Tack för att du vågar ta upp detta med oss. Det är säkert fler som tycker att vi har varit för kritiska mot Marie Wallin och dömt ut hennes mönster, vilket inte var vårt mål. Men eftersom vi hört många som haft problem med hennes beskrivningar tyckte vi att det var intressant att få ta upp det. Att sticka mönster fram och tillbaka är inte särskilt enkelt och det blir ett problem om steeken är för smal så att maskor släpper åt sidorna.
RaderaVi ger också tips i avsnittet för hur man kan göra istället för att hjälpa de stickare som inte har lika stor erfarenhet av att sticka Fair Isle-mönster.
Hennes färgsättning är inte traditionell, men speciell och väldigt vacker på sitt sätt. Heléne älskar den och Johanne som mer älskar klara färger tycker att det är intressant att möta något som känns nytt och annorlunda. Det är inte färgerna vi tycker är rätt eller fel utan själva beskrivningarna.
Vi funderar på att kontakta Marie och fråga henne om hur hon tänker om beskrivningarna. Eftersom det blir fler och fler nybörjarstickare så behöver alla beskrivningar bli bättre och tydligare.
Del 1.
RaderaTänkte att det skulle kunna vara intressant för Er att läsa Marie Wallins egna syn på sin design, på FairIsle stickning och mönsterstickning. Jag har fått förtroendet att dela hennes mail. För min del är det inte tänkt som ett debattinlägg utan mer en reflektion, med både respekt och ödmjukhet för människors olika kulturer, olika konsthantverk samt design.
“Hi Everyone, I’m Marie Wallin and I would like to explain how I design and why my designs are written the way they are.
I am an independent knitwear designer with over 35 years experience. After a long career in the commercial design industry, I was the head designer for Rowan from 2005 to 2014 and since then have been independent with my own design business - Marie Wallin Designs Ltd. My first loves in design are pattern and colour, the mixing of patterns as well as the mixing of colours together. My design work is not meant to be traditional Fairisle and I only use the term to describe the type of knitting but perhaps I would be best describing my work as stranded colour work. The most ‘traditional’ Fairisle designs I have done are in my ‘Shetland’ collection. A lot of my design inspiration comes from Islamic, Eastern European, North African, Japanese and Chinese art, these are areas of art history I am very interested in.
Fairisle knitting or stranded knitting can be worked either in the round or flat. I do appreciate that a lot of European knitters like to only knit in the round which means that some of my designs are not suitable. However, I do always try and encourage knitters to try knitting my patterns flat as this open the possibility of knitting anything that is patterned. Limiting yourself to just knitting in the round, is just that, limiting!
The main reason why I design some of my work as flat knitting ie. knitting on right side rows and purling on wrong side rows, is that I can mix different sections of patterns together that have different repeats. I do find designing to specifically knitting in the round more limiting in terms of the vision I have in my mind for the finished design.
All of my flat knitted designs can be knitted in the round with the addition of steek stitches for the side seams. I personally prefer to steek using 5 steek stitches, but my most recent patterns use 9 steek stitches, this gives more options to knitters to decide on which steeking method they want to use. Again, if the knitter wants to add less steek stitches then that’s a personal choice.
I have not at any time said that my designs are suitable for beginner knitters. All my designs are rated in terms of difficulty from one ‘dot’ to 3 dots’. 3 dots means that you need to be an experienced knitter to knit that design. The majority of my designs are rated as this (3 dots). If a less experienced knitter wants to knit one of my designs then that is a personal choice again and I should be not be criticised if they find the design difficult to knit, I think this is very unfair.
My patterns are written by a very experienced pattern writer and she writes in the English way of writing a knitting pattern. The instructions are quite clear but if anyone has a problem then I’m more than happy to help if they send me an email. The way I colour my designs is how I see my designs. I do not like very contrasting colours and therefore all my designs are subtle and soft in colouring. If a knitter wants to change the colours then again that’s a personal choice but it is difficult to do this as I use a lot of colours and change colours within each design a lot. You also need some experience in putting colours together and need to exchange colours ‘like for like’ ie. as the same tonal strength, otherwise the balance of the design will be ruined. My designs are not only balanced in terms of colour but also in pattern.