söndag 20 mars 2022

152. Herriots Haveri

 Hej! Kommer ni ihåg den här?

I vår herres hage, säsong 1

Vi pratar om den fantastiska halsduken från engelska tv-serien I vår herres hage, 2020. För ganska precis ett år sedan babblade vi på om att återskapa den med generiska fair isle-mönster, men i samma färger som "originalets". 

Hur gick det då? 

Jo, det blev ett hejdundrande haveri, tackar som frågar.

Helenes a.k.a. Confusion in Gold

Heléne har köpt fler och fler nystan i olika färger, men det hjälpte föga.

"Det finns inga genvägar till den perfekta turkosa nyansen"

 Johanne försökte istället rensa bort några färger och lätta upp det hela med lite ceriserosa..

Johannes a.k.a Call of the Cerise

 ..men funderar nu på om hon verkligen är lämpad att hålla kurser i färglära...

Ett av Johannes första försök som repades upp.

I Shetland Wool Weeks facebook-grupp är det en (intet ont anande) amerikansk stickare som nu har ritat av bårderna och delat med sig på ravelry så att de som vill kan prova sin lycka själva. Vi gissar att de som gör ett försök kommer att få en överraskning...


Vi försöker analysera varför det blir så fult och kommer fram till att en orsak kan vara att halsduken i tv-serien är maskinstickad.

Originalhalsduken kommer från firman WoolOvers.

Det blir en annan sak när man handstickar, trots att vi har tunt garn och tunna stickor. 

Det finns ju även en mössa som hör till
(bild från Woolovers)

 Kanske blir det också bättre om man ser den lite på håll...

Eller inte.

Nu ska den repas upp! Kanske för fjärde gången.

Fast inte hela. Två bårder ser hyfsat bra ut ändå.

Vi passar också på att göra en liten trendspaning om vilka färger – eller rättare sagt vilken färg – som blir det nya svarta under 2022. Det är guskelov inte vårt eget påhitt utan trendgurun Li Edelkoorts mer välgrundade framtidsrapport.

Men vill ni veta vilken färg det blir får ni lyssna på avsnittet här eller i din poddapp.

 

 




9 kommentarer:

  1. Oj så engagerade vi blir av ert mysterium. Ni kommer få massor av svar. Jag tycker mig se att det är väldigt få rent vita varv i originalet och att ni har flera - ger ett hårdare intryck. Funderar också på att nyanser som är färgade på grått blir mildare och att t ex er rosa och turkosa är färgade på vitt och för skarpa????? Tack för ett härligt avsnitt, Ulla Persson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska använda mycket mer beige och grått i nästa försök, även om det inte är mina färger så jag har svårt att njuta av stickningen. Det finns tyvärr inga turkosa som är färgade på grått... utan ett av problemen är ju att man få ta det garn som finns. Men till slut kanske det blir bra. Får vi hoppas.

      Radera
  2. Kanske har företaget ”fuskat” och bara använt lätt melerat garn som bas. Då blir det ju mer harmoniskt. Men det ni känner är anledningen till att jag ännu inte gått på hönsestrikk. Jag vill få ett resultat som inte är för rörigt utan mer harmoniskt. Så jag sparar på hönsestrikk-inlägg på insta som jag tycker är fina - sen försöker jag lista ut vad som gör dem fina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter spännande att få vet om du kommer fram till vad som gör dem fina!
      Jag tror att halsduken skulle bli bättre med mer dämpade färger än mina och om den var tätare stickad, som den blir på maskin. Men jag ska göra ett försök till innan jag ger upp.

      Radera
  3. Grouse är en fantastisk färg! Det var mitt förstahandsval till bottenfärg på min fjälltröja. Den visade sig vara för röd för ändamålet, men ligger nu högt bland favoriterna. Fast om en massa andra människor ska sticka i den får jag väl vänta i tjugo år tills den blir otrendig igen ;-)

    Jag tror ni slår huvet på spiken med masktätheten. Har ni sett Mary's grejor? www.bakkaknitwear.com
    Helt klassiska mönster, men ett helt annat intryck. Fantastiska, har inte kostat på mig nån sån ännu.

    Och så måste man omfamna havregrynsgrötsfärgerna om man vill bli en ny Wilma, vet ni väl ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grouse är ju melerat så vackert. Men Heléne kom på att hon använt en gulare brun. Minns inte vad den hette nu.
      Vi har sett Mary Bakkas stickning, men visst är väl den också maskinstickad?

      Och jag måste verkligen kämpa mot mitt sämre vetande och lära mig att älska grötfärger. Heléne älskar ju ändå grått, så hon är halvvägs där.

      Radera
  4. Den är maskinstickad, på industrimaskin till och med, med väldigt hög masktäthet. Men hon monterar för hand, skriver hon.

    SvaraRadera
  5. Jag beställde precis hem massor av garn ifrån https://www.eddna.se , ska sätta mig ned i helgen och börja sticka på en tröja jag bestämt mig för och lyssna ikapp på massa avsnitt ifrån er som jag har missat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så kul att få börja på ett nytt projekt! Och roligt att vi får vara med ;-)

      Radera