söndag 20 augusti 2023

181. Ravelry - ute eller inne?

Det är väl få stickare som inte använder, eller hört talas om, Ravelry, där "allt du vill och lite till" kan sökas fram. Plattformen består av tre delar: en databas över beskrivningar och garner, en personlig sida för projekt och vänner samt möjligheten att kommunicera i gruppforum. Som designer finns även möjlighet att sälja egna beskrivningar på enkelt sätt.

För Heléne och Johanne innebar lanseringen för 16 år sedan en smärre revolution. Båda säger i korus "Jag är en helt annan stickare idag än före Ravelry". Vi fick ett fantastiskt verktyg för att organisera och katalogisera, få överblick och möjlighet att söka fram beskrivningar som matchar garnerna i stashen. Och vi är fortfarande kvar på Ravelry och har både glädje och nytta av sajten.

Helénes projektsida @entill

Johannes projektsida @borntoknitblog

Men när vi pratar med Johannes dotter Elise, 25 år, får vi mothugg. För yngre stickare finns inget att hämta på Ravelry, det är för stillsamt och lugnt. De amatörmässiga bilderna ger varken inspiration eller lust till spännande stickning. Möjligtvis är den där matchningsfunktionen lite smart, men annars är det rätt dött för en ung och hungrig stickare. Ändå har hon ett konto på Ravelry (@eliseflorman)

Elise var hemma och hälsade på hos mamma Johanne
och blev inbjuden att vara med och prata om Ravelry.

Vi kommer fram till att den springande punkten är att Ravelry faktiskt är helt användargenererat. Det finns inga algoritmer som försöker gissa vad vi vill se och matar oss med liknande vi tidigare gillat. Som ung blir man nervös och tycker det är för lugnt, hävdar Elise. Medan Heléne tycker att just detta lugn är toppen. 

@entill profilbild på Ravelry
 

I avsnittet berättar vi om hur det hela startade som en idé hos ett ungt par i Boston för att sedan växa till en stor och betydelsefull plats för världens stickare. Nja, kanske inte för alla... Vi kommer även in på de kontroverser som genom åren funnits kring Ravelry. 

Vi ställer oss frågan om vilka appar som fungerar tillsammans med Ravelry. Tyvärr har vi noll koll på det, skam sägandes, men här finns en lista över vilka det är. 

Så, vad kommer hända med Ravelry? Kommer sajten fortfarande att vara en viktig samlingsplats för stickare och designers? Eller är den på väg ut?  Vad tror du?

Lyssna på avsnittet här eller i din poddapp!


6 kommentarer:

  1. Vilket intressant avsnitt! Att få höra var dom unga handarbetarna tittar och är aktiva och vad som klickar för dem är dagens ögonöppnare för mig.
    Men också jätteroligt att bli påmind om Ravelry, där var forumen, att skapa kontakterna med resten av världen, min grej. Jag var aldrig särskilt intresserad av att hålla reda på min stash, men mönstersökningarna använder jag mer och mer.
    Tack för en väldigt bra och trevlig podd!
    Karin

    SvaraRadera
  2. Mycket givande samtal att lyssna på! Och vilken tajming, för förra veckan var jag inne på Ravelry för första gången på över ett år, tror jag. Så himla skönt att det var sig likt, och att det inte kommer förslag på vad jag kan tänkas vara intresserad av. (Är för övrigt typen som inte uppskattar när varor flyttas runt i livsmedelsbutiker).

    Blev medlem hösten 2007 precis som ni. Det var fantastiskt att kunna dokumentera projekt (stickor, kvalitet, garnåtgång) betydligt mer systematiskt än diverse skrivhäften och spridda papperslappar.

    Förra veckan var jag inne för att kolla löplängden på garn jag fått som inte tillverkas längre och som saknar den informationen på banderollen. Perfekt! Och så passade jag på att uppdatera projektsidan. Gillar Ravelry skarpt!

    SvaraRadera
  3. Jag använder på Ravelry hela tiden, både som inspiration och som logg. Allt mitt garn, alla mina stickor och alla mina mönster finns inlagda så jag vet precis vad jag har. Det är ovärderligt för mig att kunna matcha mina garner med mönster från andras projekt och jag har sannolikt sparat ett antal kronor genom åren genom att undvika onödiga dubbelköp av stickor eftersom jag lätt kan kolla vad jag faktiskt har hemma. Ravelry är ovärderligt när man har en hel del garn (rest- och annat) efter en halv livstids stickande, och man faktiskt använder de många smarta sökfunktioner som finns.Jag får inspiration för många ställen, inklusive Instagram och Etsy, men jag kan inte jag har inte hittat något annat ställe som har som den praktiska nytta för mig som erfaren stickare som Ravelry har. Länge leve Ravelry!

    SvaraRadera
  4. Jag håller med om att det är intressant att höra hur den yngre generationen tänker. För mig har Instagram och Ravelry helt olika syften och det blir lite konstigt att jämföra dem. Jag uppskattar just att många lägger ut "vardagsbilder" på Ravelry där det går att se hur plagget ser ut i oredigerat skick och hur plagget sitter på olika kroppar. Då kan jag även få tips om modifikationer som andra gjort för att få ett plagg som passar just min kroppstyp. För inspiration kan jag scrolla en stund på Instagram men tröttnar ofta snabbt eftersom algoritmerna verkar tro att jag bara vill se en viss typ av inlägg. Det blir mycket av samma sak och mycket mer tillrättalagda bilder på standardkroppar. Är det det man vill se är Instagram perfekt. Bra att det finns många olika medier och plattformar för olika behov och önskemål.

    SvaraRadera
  5. Jag älskar Ravelry. Använder det som ett bibliotek. Självklart får jag inspiration på nätet, i poddar, på Insta, Facebook, Pinterest etc. Men när jag väl sett något som intresserar mig så går jag in på Ravelry och köper/sparar ned det. Då finns allt samlat. Dessutom kan jag där se "sanningen" när man ser andras projektbilder och läser de ocensurerade kommentarerna. Jag ser vilka garner andra använt, vad som fungerade eller inte, hur det ser ut på olika kroppstyper, vilka justeringar andra gjort etc. Underbart. Instagram eller Etsy i all ära... men jag vill ju hitta mönstret direkt, kolla på fler bilder, se de som misslyckats (i mina ögon), se vilka garner som inte fungerar (på bilderna) etc. Dessutom har jag mina egna alster sparade (de jag lagt upp... har missat en del), och hittar alltid tillbaka till mönstret/garnet när andra i efterhand frågar mig vad jag använt. Etsy ser jag mest som en köpsida. På Ravelry hittar jag massor av gratismönster också. Jag vill ju kunna söka på garn, stickor, språk, ålder, kön och VAD jag vill sticka. Kommer det upp 30 sidor mönster så vet jag att de äldsta är gamla och rätt tråkiga... troligen från Drops - så de ignorerar jag :-)

    SvaraRadera
  6. Jag använder allt: Instagram, Ravlery, YT, och nättidningar. Jag använder Ravelry som ett bibliotek Det har ju en sådan samling, en bra databas.. Där har jag mina olika listor för projekt, designer jag följer och samlingar med mönster. Samlingarna kan jag organisera utifrån min egen smak och tycke. Jag använder Instagram också en hel del för att få inspiration till projekt eller färgkombinationer. Men det är på Ravelry som jag oftast senare köper mönstren. Jag har köpt garn och några mönster på Etsy. Det vanskliga med Etsy är om designern är okänd få man ingen indikation om hur mönstret är, och hur mönstret har upplevts av andra stickare. Ibland försvinner en Etsybutik, eller den ligger nere en väldigt lång tid. Nättidningar har emellanåt publicerat mönster som på Ravelry kostar pengar. Visst kostar min prenumeration något men jag får även in fler saker jag har nytta av bland annat värdefulla tekniktips, garnförslag, och intressant läsande.

    SvaraRadera