söndag 4 oktober 2020

118. Stickning i Coronans tid

 Hur har vi blivit påverkade av pandemin som dragit fram över världen?

Även om man varit frisk så har livet förändrats rejält. Inga resor, inga stora mässor, inga små stickträffar – många har knappt kunnat gå ut.

Först blev det kanske lite av en lättnad att kunna ta det lugnare. Att sitta hemma och jobba. Men efter ett tag blir det lite instängt och trist, konstaterar vi. Och de som jobbat inom vården har ju istället fått det stressigare. Men alla har vi drabbats av en massa ny oro. Och vad gör denna oro med oss?

Det verkar som om den, till exempel, har fått oss att köpa mer garn. Och inte bara garn. Även böcker har klickats hem… Både för att stötta små företagare och butiken, men också för att trösta oss själva. 

Den här har både Heléne och Johanne skickat efter, till exempel.

 

Det bästa med att sticka är förstås att man alltid kan starta ett nytt projekt för att lugna nerverna. Ett par enkla sockor är perfekta.

 

Många nya har också hittat stickningen under pandemin. Säkert för att slippa rastlösheten som lätt infinner sig.

Det gav Johanne idén att göra en ny tidning för både nybörjare och återvändare. Den heter Enkla maskor och innehåller just enkla mönster och teknikinstruktioner. Johanne har gjort många mönster själv och Heléne har också gjort ett enkelt och fint mönster till ett par halvvantar. 

Och tack vare det hittade hon också världens bästa avmaskning för resår med 1 rm, 1 am. Den görs så här:

1. Sticka ihop 2 m avigt, 1 rm. Med vänster sticka: lyft högra maskan på höger sticka över den vänstra. 

2. För garnet mellan stickorna till rätsidan, sätt tillbaka maskan på vänster sticka.

Upprepa moment 1 och 2 hela varvet ut. Avsluta med att sticka ihop 2 m avigt.


Johanne ska testa avmaskningen på nästa par sockor.

Det verkar inte vara ovanligt att man sätter igång och städar hemma, går igenom stashen och hittar en massa halvfärdigt. Frågan är sedan om det ska repas upp eller stickas klart?

Man kan ändå få väldigt bra idéer när man går hemma och funderar. Johanne kom på att be Alice Starmores dotterson Thomas, som är PT, att göra stretchövningar för stickare till senaste numret av Stickat & sånt. Höjdpunkten på karriären, konstaterar hon att det är.


På Instagram har många lämnat intressanta kommentarer om hur pandemin har påverkat dem. Det har också kommit mejl med berättelser.

En del stickar mer, andra stickar mindre. Några passar på under digitala möten, andra går miste om tiden det tar att pendla till jobbet, som många utnyttjat till stickning.

Men i stället för att gå på stick-café kan man ha stickträff online och det är också trevligt. Dessutom kan man gå digitala stickkurser, både Johanne och Heléne ska förkovra sig i Fair Islestickning på olika sätt.

Sammanfattningen blir att stickningen är viktigt, men att vi saknar varandra. 

 

Heléne på Sunday Tea i Brae på Shetland under förra årets Wool Week. Det var tider det!

Glöm inte att vara med och tävla om det fina garnet från Sticka Mera. Det heter Skew, är handfärgad 100 procent ull i perfekt tjocklek för flerfärgsstickning (200 m/50 g).

Det finns tre olika kit. 

Nr 1 är vinrött och vitt.

 

Nr 2 är grönt och rosa.

Nr 3 är blått och grått.


 Lämna en kommentar här på bloggen om vad du vill göra med garnet och vilket kit du önskar dig. Tipsa om böcker eller beskrivningar du är sugen på att sticka något från! Tävlingen pågår fram till nästa poddavsnitt släpps.

Och lyssna på avsnittet här, i telefonen eller paddan.

60 kommentarer:

  1. Vill sticka fler mönsterstickade vantar.

    SvaraRadera
  2. Jag önskar kit 1, det skulle passa perfekt till ett par Bolltistel från Majas sockbok.

    SvaraRadera
  3. Ååh en härlig mönsterstickad mössa i nr 2. Låta mönstret ta form under stickning. Så rogivande och lugnande. Sen får mössa följa med på underbara skogspromenader ��

    SvaraRadera
  4. Å, jag vill sticka ett par vantar med rosor på grön botten. Alltså drömmer jag om garnkitnummer två. 😍

    SvaraRadera
  5. Tack för trevligt sällskap! Jag skulle vilja sticka ett par Ederra Mittens i nr 3.

    SvaraRadera
  6. Hej som stickerska äger jag bara ett par egenstickade vantar, så vinner jag vill jag sticka ett par härliga färgglada och varma vantar till mig själv i kit nr 2, båda mina älsklingsfärger i en härlig kombo❤️

    SvaraRadera
  7. Jag skulle vilja sticka ett par fina vantar med kit nr 1. De skulle passa som julklapp till min moster. 😀

    SvaraRadera
  8. blått och grått det skulle bli ett par vantar.

    SvaraRadera
  9. Kit nr 1 eller 3 blir ett par finfina halvvantar. Eventuella garnrester blir skaftränder i vintersockarna.

    SvaraRadera
  10. Jag skulle vilja vinna nr 1 och sticka ett par vantar.

    SvaraRadera
  11. I kit nr 2 skulle jag kunna sticka fantastiskt färgglada vantar ur Majas bok "35 Vantar" ❤️

    SvaraRadera
  12. Kit nr 3 grå/blå. Är på gång att sticka en mössa till sonen. Letar nu mönster och garn. Detta skulle vara perfekt ��

    SvaraRadera
  13. Jag skulle vilja sticka en mössa, kanske Margit in the wind, i kit nr 1. Det skulle nog bli jättevackert och passa min favoritsjal

    SvaraRadera
  14. Tack för en trevlig podd! Jag skulle sticka något ur Maja Karlssons bok Trettiofem sockor av kit nr. 2, grått och blått.

    SvaraRadera
  15. Om jag vinner skulle jag vilja sticka de fina vantarna Lyckoklöver 🍀 från "Trettiofem vantar". Tack för en jättebra podd!

    SvaraRadera
  16. Stäng
    Förhandsgranska
    Wow. Idag hittade jag bloggen och podden. Så trevligt. Har alla nummer av Stickat & sånt men har missat detta. Jag skulle helst vilja vinna set 1. P.g.a. bröstcanceroperation om ett par dagar så vet jag inte när jag kan börja sticka igen. Förmodligen blir det lättare med ett litet projekt och i så fall blir det nog ett par vantar från Majas bok. På sikt lockar tröjan Birki, men det får nog vänta.



    SvaraRadera
    Svar
    1. Meddela oss din adress, Lena, så skickar vi kit nr 1 till dig.

      Skriv till nordknit@gmail.com

      Radera
  17. Jeg ville så gerne prøve at strikke 'Strandfolk'-vanterne fra Stickat till Vardags i Kit nr 3:Blå og grå. Blå som hav og himmel, grå som sand og sten og klipper.

    SvaraRadera
  18. Tack för en helmysig blogg, den bästa. Och nu väntar jag på nya avsnitt 😊Jag tror nr 3 skulle bli bra i sockorna systerskapet

    SvaraRadera
  19. Tack för alla mysiga stunder med er när jag stickar och lyssnar på er podd. Sitter ofta och småler��
    Om jag vann garn set 3 blått o grått blev det vantar med egenritat mönster. Solveig Larsson skapar så många vackra som jag stickat, även Maja Karlssons 35 vantar är ett tips. Hoppas på tur��

    SvaraRadera
  20. Hej! Tack för att ni finns! Podden är hemskt mysig att lyssna på när jag stickar.

    Om jag vann då skulle jag sticka en julklapp till min svärmor i kit #1. Hon är den härligaste människa jag har träffat någonsin och jag vill gärna tacka henne för allt kärlek som hon har till både mig och min man

    SvaraRadera
  21. Jag skulle gärna sticka en liten sjal i kit 2 till min 4 åring. Hon skulle älska det!

    SvaraRadera
  22. Tack för er underbar pod. Jag älskar att lära mig svenska och sticka samtidigt. Jag vet inte om tävlingen är också för mig som bor utomlands (Holland), men jag gillar verkligen kit nr 3. Jag skulle använda den om att lära mig tvåändsstickning. Kanske med detta mönster: https://www.ravelry.com/patterns/library/lars-tvaandsstickade-vantar

    SvaraRadera
  23. Tack för ett mysigt avsnitt! Jag skulle älska att sticka vantar i kit nr 3, grått och blått. Har snöat in på havstemat och Erika Åberg har ett fantastiskt mönster på just detta med vanten Ohoj!
    Får 'en att tänka på sommaren mitt i smällkalla vintern.

    SvaraRadera
  24. Jag, som många andra här, blir sugen på några av Majas vackra vantar i "35 vantar" och skulle gärna använda färgerna i kit nr 1 - perfekta presentfärger.

    SvaraRadera
  25. Tack för en jättetrevlig podd! Jag skulle sticka ett par vantar ur Majas vackra bok, helst i kit nr 1.

    SvaraRadera
  26. Tack för en mysig podd! Kit nr 1 skulle jag vilja förvandla till vantarna Tulipanaros ur Maja Karlssons bok Trettiofem vantar :)

    SvaraRadera
  27. Mycket trevlig pod! Tack! skulle vilja göra något Harry Potter av kit nr 3. Liknar de färgerna jag virkade vantar av. Så en halskrage eller mössa till dottern skulle det kunna bli.

    SvaraRadera
  28. Åh. Jag skulle sticka mig en mössa i det rosa /gröna. Ett par muddar om det räcker. Eller kanske blir det vantar. Tack för en rolig, inspirerande, lärorik, intressant, spännande och avkopplande stickpod. Hoppas ni aldrig ledsnar.

    SvaraRadera
  29. Jag skulle sticka mej ett par 2ändsstickade vantar av kit nr3.

    SvaraRadera
  30. Tack för ännu ett fint avsnitt! Jag blev sugen på vinrött och vitt. Då skulle jag sticka mössan Väva ur Erika Åbergs nya bok. Det mönstret gjorde att jag bara var tvungen att köpa boken! Kanske räcker det till ett par halvvantar också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fattar inte hur man får med sitt namn - det blir ju svårt att lotta ut till ”unknown”. Heter, Linnéa C

      Radera
  31. Tack för ett härligt avsnitt, som jag verkligen kunde känna igen mig i. Om jag vann kit nr 3 så skulle jag försöka mig på mössan Norrland, av Sara Huntington Burch. Mvh, Ulrika Ö

    SvaraRadera
  32. Hej!
    Tack for ett jättebra avsnitt -- som vanligt!
    Det här låter väl lite smörigt, men om jag vann kit nummer 2, så skulle jag äntligen sticka Johannes mössa Laila, som jag stödköpte for en evighet sedan. Det är en jättefin mössa och färgerna är perfekta till den! Troligtvis skulle jag sticka den till min (ingifta) moster Berit som ursprungligen kommer från Norge och som under hela mitt liv varit som en Muminmamma!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Meddela oss din adress, June, så skickar vi kit nr 2 till dig.

      Skriv till nordknit@gmail.com

      Radera
  33. Hej! Många projekt håller jag som vanligt på med. Just nu har det blivit mycket sockstickning med inspiration från Majas nya bok. Alla filmer och inlägg kring Shetland woolweek satte igång stickandet av shetländska mössor med utgångspunkt från den egna stashen av Shetlandsgarn. Verkligen roligt! Det blåa och gråa garnet tar jag gärna hand om.

    SvaraRadera
  34. Jag vill sticka mönsterstickade vantar, det är så roligt.
    Om jag vinner vill jag ha #3, blått o grått

    SvaraRadera
  35. Hej! Ett par vantar "Gudrun" i färgerna i kit 2 att ge till en fin vän skulle jag sticka om jag vann.

    SvaraRadera
  36. Hej och tack för er inspirerande och också rogivande podd! Kit nummer 1 skulle jag bli jätteglad över! Då skulle jag sticka lingonvantarna ur boken jag samtidigt rekommenderar: Sticka & virka vackra sjalar, mössor, sockor och vantar av Jenny och Kamilla Alderbrandt. Så mysig! :)

    SvaraRadera
  37. Sååå fina färger i kit 1, som skulle passa min lilla dotterdotter perfekt. Kanske en liten ytterjacka!💜

    SvaraRadera
  38. Hemma med förkylning men glad över att ha hittat hit, det förgyllde min dag! Skulle vilja sticka Undergraduate mittens av Kino Knits av färgkit 3.

    SvaraRadera
  39. Här har ni ännu en som nyligen upptäckt lyssnat igenom många timmar av er podd. Tack för fantastiskt trevligt sticksällskap!
    Om jag skulle vinna skulle nog jag ge mig på ett par Håkan Hellström-vantar i garnkit 1 för att ge bort till en vän.
    Ylva

    SvaraRadera
  40. Hej! Tack många fantastiska poddavsnitt. De har räddat många sömnlösa nätter och gett härliga stickstunder under eken i sommar. Då jag nyligen lärt mig stick sockar så tänker jag mig ett par i färgkit 1.

    SvaraRadera
  41. Tack för ännu ett bra avsnitt. Om jag vinner skulle jag vilja ha kit 3. Jag skulle använda det ihop med andra för att göra Järbos sommarkofta. Jag behöver sticka en del tröjor eller koftor efter att ha rensat garderoben i sommar.

    SvaraRadera
  42. Tack för ett fint avsnitt! Första gången jag hittat hit. Jag skulle sticka ett par vantar till min dotter som inte mår så bra just nu. Hon älskar blått så nr 3 önskar jag om jag vinner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Meddela oss din adress, Terese, så skickar vi kit nr 3 till dig.

      Skriv till nordknit@gmail.com

      Radera
  43. Kit nr 3 blir perfekt till vintervantar i Norrland! Å såklart någon av Johanna Wallins fina beskrivningar i ”Sticka nordiska mönster”.

    SvaraRadera
  44. Hej, härligt avsnitt!
    Men Helen!! Islandströjan är ju ett utomhusplagg. Titta bara på hur man använder den på Island- ute!

    SvaraRadera
  45. Hej,tack för en fin pod!
    Vill återskapa ett vantmönster,har hittat en vante som min mamma stickade när hon var 12 år. Den är stickad i blått o grått,så hoppas på set 3.

    SvaraRadera
  46. Hej! Jag skulle vilja sticka en mössa i fair isle-stil av kit nr 3.
    Tack för bästa podden!😊

    SvaraRadera
  47. Jag skulle sticka ett par tofflor till min mamma, det skulle pigga upp henne nu när det både är höst pandemitid, jag tror hon skulle tycka om färgerna i kit 1

    SvaraRadera
  48. Karolina Johansson12 oktober 2020 kl. 19:52

    Jag skulle sticka en mössa, kanske Norrland av Sara Huntington Burch. Kit 3 skulle passa fint till den ��

    SvaraRadera
  49. Jag skulle sticka en mössa inspirerad av den Halländska bingestickningen. Min mamma är ifrån Halland men kan inte längre sticka själv så det skulle passa så bra som julklapp till henne. Kit nr 3 är bäst, men även nr 1 skulle nog bli fint.

    SvaraRadera
  50. Vantar i blått och grått tror jag hade blivit flott!

    SvaraRadera
  51. Jag skulle önska kit nr 1 o sticka en av Claires sjalar ifrån serien Outlander fast i lite trendigare tappning 😜

    SvaraRadera
  52. Jag skulle vilja sticka något i kit 1 till min mamma som nyligen fyllt 70-år och som just nu ställer upp och åker 2,5h för att bo hos oss ett par dagar i veckan under en månads tid för att hjälpa till med sina barnbarn då jag är nyoperererad.
    /Katya

    SvaraRadera
  53. Vinner jag det det vinröda och vita garnet så hade jag stickat Mumlans randiga klänningen till en härlig tjej som vi är avlastningsföräldrar för. Mönstret hämtar jag ur den fantastiska boken, Sagornas stickbok : sticka sagobarnens bästa kläder av Celia B Dackenberg
    // Anna

    SvaraRadera
  54. Åh, det vita och vinröda!
    Det skulle jag vilja sticka ett par Selbuvantar i. Jag har länge tänkt att sticka mig ett par vackra norska vantar men listan på villhöver är lång. Mönster till selbuvantar finns på många sidor och i många böcker.Rauma har flera fina mönsterhäften, bla det här som jag suktar efter https://www.vinterverkstan.se/produkter/garn/ullgarn
    /gammelserie-2tr-garn-fran-rauma/monsterhafte.html
    Tack för er underbara pod, jag ser framemot varje avsnitt.
    Ni är bara bäst!
    /Lotta #stickomania

    SvaraRadera
  55. Jag skulle sticka vantar om jag vann det rosa / gröna garnet.
    Tack för en bra pod!
    Carina Johansson / Lalejna

    SvaraRadera
  56. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera