söndag 25 december 2022

Mysteriemössan del 1

 God fortsättning!

Om någon hann lägga upp och sticka kanten igår på självaste julafton kanske det ser ut så här nu.

Luvan får en bredrandig, dubbelvikt resårkant.

Luvans resårkant är här stickad i den mörkaste bottenfärgen.

Mössan har fått en traditionell, flerfärgad resår
som heter corrugated ribbing på engelska.

Mössans resårkant är stickad i flera färger där Johanne har bytt både botten- och mönsterfärger på vartannat varv. Förutom att det är tre varv av bottenfärgen och bara ett varv av mönsterfärgen på mitten. Men man kan också ha bara en bottenfärg och byta mönsterfärgerna eller tvärtom.

Del 2 finns redan på Ravelry och det ska ha skickats ut en uppdatering. 

Det går bra att ställa frågor här på bloggen. Och använd gärna hashtaggen #mysteriemössan8 om du postar bilder på Instagram. Det är så roligt att få se alla olika mössor som växer fram. Många tar chansen att använda restgarn från stashen.

I morgon kommer del 3 som är lite bredare och där man också byta både mönster- och bottenfärger.

Lycka till!

11 kommentarer:

  1. Hej! Jag har 60 i hattnummer men vill gärna sticka mysteriemössan, mönstret är inköpt! Det enklaste sättet är kanske att använda ett grövre garn, jag funderar på Raumas finullsgarn som anges kräva 26m/10cm och för mig blir det sannolikt 24m i flerfärgsstickning. Vad säger experterna, räcker det eller bör jag satsa på ett ännu grövre garn? Har ni något att rekommendera?

    Önskar er en riktigt god fortsättning på julen!
    Vänliga Hälsningar
    Kajsa

    SvaraRadera
  2. Och nu läste jag lite mer ordentligt och ser att mössvarianten är 60cm i omkrets så jag satsar på den! Så går det när man är julstressad och inte använder ögonen…
    God fortsättning!
    //Kajsa

    SvaraRadera
  3. God morgon! Alltså..., nu inser jag att jag kanske börjat "fel". Jag stickar luvan ch hade mest garn av mellangrått, så resåren fick den färgen. För att det sen ska se vettigt ut (och inte randigt...) bör mellangrått vara den ljusaste av mina bottenfärger eller av mönsterfärger? Eller borde jag ha grått som enda bottenfärg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser att jag har färger så att mellangrå kan vara mörkast av fyra bottenfärger. Sen går det mot mellanbeige, hudfärg och ljus ljus beige.

      Radera
    2. Huvudsaken är ju att det blir kontrast mot mönsterfärgerna. Det spelar nog ingen roll vilken färg kanten har fått för hur resten blir. Men jag skulle behöva se en bild för att kunna säga något som skulle kunna vara till hjälp....

      Radera
    3. Nu är det jag igen… jag blir snurrig av mina flyger och diagrammet. Är symbolerna bottenfärg eller mönsterfärg? Ser att din blomma är gul och det är bottenfärg? Alltså dom tomma rutorna i diagrammet?

      Radera
    4. Det är symbolerna som är bottenfärger och de tomma rutorna som är mönsterfärger i diagrammen.

      Radera
  4. Var kan man köpa Jamieson & Smith's garner i Sverige?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns också hos Tant Hulda i Lund och billigast pris per nystan tror jag att Knit One Purr One har! Alla har webshop.

      Radera